tip-tip2 kecantikan..

Thursday, May 21, 2009 marina 0 Comments

ok.. aku nak share ngan korang petua yang puan yasmin dari yasmin positive bagi tips.. tip2 kecantikan semula jadi.. ceh ceh ceh..

ok.. selalunye kan kita nak scrub badan mesti kite kena beli kan body scub yang mahal kat watson atau kedai2 farmasi lain.. tapi yang nie tak perlu mengeluarkan duit yang banyak.. semua nye dari yang kita makan dan minum..

ok jom kita start.. bahan2 yang perlu ada..

1) grain- oat/ beras/ rice mixed with water/ rose water/ rose petal( berseri2)/ milk(full off cream)/ serbuk almond.

2) vegetable- carrot/tomato/ cucumber

3) fruits- papaya/kiwi/banana(for skin)/ jambu batu(jambu yang kecik tue.. coz jambu batu high vitamin c)..

ok mula untuk scrub badan ea..

-campurkan susu dengan oat

-campurkan susu dengan serbuk almond

- campurkan susu dengan beras

dan lain2..

scrub badan

campuran susu dan oat yang telah dicampurkan anda gosok2 kan saja dibadan di kawasan v-odor.. bagus untuk menghilangkan kan bau badan.. ooo yer limau purut pun bagus untuk hilangkan bau badan.. just gosok kan limau purut di kawan v-odor.. seminggu sekali ea... insyaallah badan tak berbau..

dan boleh jugak anda gunakan hampas kelapa parut untuk wat scrub badan.. sebab kelapa ada minyak.. dan sangat baik untuk melembapkan kulit badan.. cara paling mudah..

atau anda boleh saja amik susu.. bukan susu pekat manis yang buat dalam air tue.. tapi susu full of cream/ susu segar.. tuang kan saja pada badan.. akan melembapkan badan dan juga memghilangkan bau badan..

dan juga boleh aplikasi campuran yang lain jugak..

penjagaan muka

anda campurkan susu dengan pisang yang telah dikisar.. anda letak dimuka.. boleh wat sebagai mask atau pencuci muka atau scrub muka.. boleh mencapurkan juga dengan serbuk almond.. tapi kalau muka kulit jenis berminyak tak perlu campur kan serbuk almond.. sebab nnti kulit akan bertambah berminyak..

jambu batu anda kisarkan dan boleh campurkan dengan air biasa atau susu.. dengan boleh juga dijadikan mask muka.. scrub dan pencuci muka.. kerana jambu batu adalah high vitamin c.. kulit kita akan sentiasa tampak cerah dan berseri..

jambu batu pun boleh di campurkan dengan susu dan serbuk almond untuk kegunaan scrub badan.. tak der masalah.. mana2 pun boleh..

see.. bahan dia senang dan mudah kan diapati.. di giant, tesco dan kedai berdekatan dengan umah anda pun ada.. tak perlukan kos yang banyak.. sebab bahan yang digunakan kebanyakan nya adalah bahan2 untuk masakan.. jadi tak der bahan campuran atau pengawet.. sila la cuba.. aku pun nanti ada masa aku akan cuba jugak..

0 ayat cinta: