oreo cheesecake untk juadah hari raya haji..

Saturday, October 27, 2012 marina 0 Comments

hye peeps...

citenye bermula begini... aku dari hari raya aidilfitri lagi aku dok sibuk2 ckp nk wat oreo cheesecake.. dok ura2 kt fesbuk.. tp buatnye idok.. maklumlah mase tu xjmpe bahan2 nk wat kek.. plus xder oven.. tp ada satu resepi nie no bake tp pakai gelatin.. mmg berkobar-kobar nk wat.. tp sbb bahan xjmpe... last niat tu di pandang sepi je.. hihih..

dan tak lama lps tu mak aku beli oven.. so, semangat tu dtg balik.. then ahad lepas aku g carik bahan2 nye.. dan dapat.. aku plan nk wat kek untuk raya haji.. then khamis semalam.. balik dari keje.. aku trus la buat.. tapi sbb xbeli mixer then pakai la tangan yang Allah kurniakan nie.. tp yang mengacau2 bahan2 adik aku.. dye nk kacau sgt kan.. bagi je la.. 

bahan2 utk wat base:

1 cawan setengah oreo
2 sudu besar butter
2 sudu besar brown sugar
1 sudu besar serbuk kayu manis

mule2 aku buat base dye dlu.. oreo yang dibuang krim dye dihancur-hancurkan.. then da hancur aku gaul dengan brown sugar n butter.. actually dlm resepi aku tgk ada letak serbuk kayu manis jgak.. tp aku xjmpe bnda tu.. then aku wat ape yg ada... pung pang pung pang.. jadik la base... masukkan dlm peti ais..

kali nie untuk wat cheese dye lak...

bahan2 utk wat isi dye:

2 sudu besar tepung
2 kotak  cream cheese phidalephia
2 cawan penuh biskut oreo
2 sudu besar sour cream
3 biji telur
1 1/2 sudu besar gula
1 biji lemon

cara dye.. mula2 aku kacau cream cheese tu smpai kembang.. nak tau da kembang ke belum.. senang je.. adunan tu nnti akan terasa ringan je... pastu masukkan sour cream... pukul2 sampai sebati masukkan tepung.. then da sebati masukkan gula...  then tepi kan dulu...

pukul telur dlu sebijik demi sebijik.. sebijik masuk pukul 1 minit.. telur kedua masuk pukul seminit.. telur yang last masuk pukul dalam 2-3 minit...

then campurkan dalam adunan cheese tdi... kacau2 sampai sebati dan kembang.. dan sudah sume tu.. letak atas base td.. actually patut ada air lemon.. tapi aku lemon xbeli tertinggal beli.. kalu ada.. lagu bgus.. bgi masam2 lagi mcm kat secret recipe punye style.. then xwat orang rase loya sgt la dengan cheese n manis gula lagi..

then bakar.. sebelum bakar panaskan oven selama 10 minit dgn kepanasan 150.. then oven da panas.. kter bakar la selama 45 minit dgn kepanasan 150... dengan api sederhana.. kalu rasa xmasak lagi tambahkan 10 minit.. ikut resepi aku tgk nie dye wat gune kaedah waterbath.. tp aku xbuat.. maybe dye xnk kek tu rapuh kot.. mmg pun.. sbb  aku nye kek mmg mcm ada retak2 sket.. hihi.. xkisahla first time wat kan.. 

then da masak.. biar dalam oven dalam 1 2 jam tu bagi kes yg biler dye gegarkan kek dye mcm cair2 lagi mcm xmsk lg.. so, biarkan dalam oven dgn api yg da ditutup.. biarkan dye masak dgn saki baki kepanasan oven yang ada tu... da sudah masukkan dalam peti ais.. then dlm 4 5 jam bley la dipotong dan dimakan...

kat bawah nie gambar2 masa aku wat aritu.. xderla cantik sgt.. maklumlah first try... hihih...





nie yang da siap letak atas base...


dalam oven 



nampak tak retak2 sket.. maybe sbb aku pakai loyang yg pakai buang kot.. tp senang pakai loyang nie.. cume koyakkan tepi sket je.. dapatla kuarkan ciskek tu...



tadaaaa... hasil oreo cheesecake aku..



akhirnya berjaya jugak aku buat.. so, heppi.. apepun selamat mencuba...

0 ayat cinta: